علمی-فرهنگی-هنری
سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:, :: 13:0 ::  نويسنده : فرساد توکلی

من برای کسانی که عضو وبلاگ شده اند امکانات جدید وبسیار خوبی قرار داده ام که می توانند از آن بهره مند شوند که یکی از آن ها اختصاص دادن یک وبلاگ بسیار خوب به آن ها است.

سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:, :: 11:41 ::  نويسنده : فرساد توکلی

کاف کنایه از کربلا،ها اشاره به شهادت امام حسین(ع)،یاء اشاره به یزید ملعون که بر امام حسین(ع) ظلم نموده، عین اشاره به عطش و تشنگی امام حسین(ع)ویاران عزیزش و صاداشاره به صبر آن حضرت در مقابل مصائب و شدائد است.

سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:, :: 1:59 ::  نويسنده : فرساد توکلی

 ( حدیث )

هر روز چند حدیث تازه

همه خواهان مزدند و تنها کسیبه آن می رسد که برای آن کار کند.              حضرت عیسی(ع)

از هرکس که حرفی آموختی بنده او شده ای .                                     حضرت محمد (ص)

در انتظار فرج باشید واز رحمت خدا نومید نشوید.                               حضرت علی (ع)

 

 

 

سه شنبه 31 خرداد 1390برچسب:, :: 1:52 ::  نويسنده : فرساد توکلی

 

تاریخچه تلگراف و تلفن

-------------------------------------------

در دنياي قديم و در كشورهاي باستاني مانند ايران به وسيله افروختن آتش در قله كوه ها و جاهاي بلند از نقاط دور به عامت مي دادند و از خبرهاي آگاه مي شدند ؛ در زمان سلاطين هخامنشي اين كار معمول بود و نگهباني در پست هاي خود مراقب بودند . پادشاهان از خبرهاي مهم و پيش آمدهاي غير منتظره آگاه مي شدند و دستور و دستور اقدام فوري و مقتضي صادر مي كردند .
يوناني ها و رومي هاي قديم نيز همين روش را به كار مي بردند . بوميان سرخپوست امريكا به وسيله دود به هم علامت مي دادند .و سياهان افريقايي از صداي نوعي طبل ( تام تام ) براي مخابرات استفاده مي كردند . اينها همه مقدمات تلگراف هوايي است كه توسط كلدشاب اختراع شد و نخستين بار در سال 1794 براي اعلام خبر فتحي به موقع عمل گذاشته شد .
اما الكتريسيته طريقه اي براي انتقال علامات بدست داد كه مطمئن تر ؛ كاملتر و انعطاف پذيرتر بود . ابتدا كوك سپس ويتستن در 1840 به وسيله الكتريسيته مغناطيسي جريانهايي فرستادند اما يك نفر نقاش موسوم به سامويل مورس از 1832 به اين فكر افتاد كه علامات را براي هميشه در مجموعه اي ثبت كند اين مجموعه شامل تركيبي ساده از خط و نقطه است كه نماينده حروف الفباست و با فرستادن جريان هاي كوتاه يا بلند خط و نقطه ها يعني حروف را انتقال مي دهند . اين روش امروز جهاني و بين المللي گرديده است .
تلگراف همواره رو به تكامل رفته و بودو موفق گرديد علامات را بطور خود كار چاب كند .
در 1854 بورسل ارتعاشات صوتي انسان را در هوا تبديل به امواج الكتريكي كرد و پايه اختراع تلفن را كار گذاشت اما گراهام بل است كه با ساختن غشاء يا پرده ناقل ، افتخار اين اختراع را به دست آورد.
از هنگامي كه تلگراف و تلفن اختراع شد ، نويد اختراع ديگري را نيز مي دادند كه عبارت از بلينوگرافي ( انتقال تصاوير ) و راديو و تلويزيون بود چنانچه بعد خواهيم  ديد .

دو شنبه 30 خرداد 1398برچسب:, :: 13:7 ::  نويسنده : فرساد توکلی

شما عزیزانی که دوست دارید مطالب مفید و زیبا هر روز   برایتان ارسال شود و از آن ها بهره مند شوید می توانید عضو این وبلاگ شوید واز امکانات جالب آن استفاده کنید این کا را می توانید در پایین صفحه انجام دهید با تشکر

دو شنبه 30 خرداد 1390برچسب:, :: 12:20 ::  نويسنده : فرساد توکلی

 روش حل مکعب روبیک( به روش لایه به لایه ) اول باید یه سری اطلاعات یاد بگیرید .

اصطلاحات

  F: سطح جلویی       ---      B: سطح پشتی          ---     R: سطح راست 
L: سطح چپی          ---      U: سطح بالایی           ---     D: سطح پائینی

یک حرف به تنهایی (مثلاً F ) یعنی سطح جلویی رو 90 درجه در جهت عقربه‌های ساعت (ساعت‌گرد) بچرخونین.
یک حرف به همراه اپوستروف (مثلاً '
F ) یعنی اون سطح رو 90 درجه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت (پاد ساعت‌گرد) بچرخونین.
یک حرف به همراه عدد 2 (مثلاً
F2) یعنی اون سطح رو 180 درجه (جهت اون فرق نمیکنه) بچرخونین.
پس الگوریتم
R U' L2 یعنی سطح راستی رو 90 درجه ساعت‌گرد سپس سطح بالایی رو 90 درجه پاد ساعت‌گرد و در آخر سطح چپی رو 180 درجه بچرخونید.                                                          

                                                           -

روش مرتب کردن مکعب روبیک

همان طور که گفتیم این روش حل براساس لایه‌بندی مکعب روبیک هست. اگه "مکعب ِ روبیک" رو به صورت افقی به 3 لایۀ مجزا تقسیم کنیم لایۀ بالایی که اول مرتب می شود را لایۀ اول، دومین لایه رو لایۀ میانی و لایۀ پائینی که آخر همه مرتب میشه را لایۀ یایانی می‌نامیم. ما می‌خوایم این لایه‌ها رو به ترتیب از بالا به پائین مرتب نماییم.
نکته : این نکته مهم هست که یک رنگ را به عنوان سطح بالایی انتخاب کنید و برای افزایش سرعت عمل هایتان همیشه با آن کار کنید. من معمولاً با رنگ " سفید"  کار می کنم چون خیلی به چشم می آید و لایه های بالایی هم راحت تر مرتب می شوند. توضیحات مطلب هم با فرض این هست که رنگ " سفید " به عنوان سطح بالایی انتخاب شده است . بعداً که دستتان راه افتاد می توانید از هر رنگی به عنوان سطح بالایی استفاده نمایید . پس نگران نباشید .

مرتب کردن لایۀ اول

مرتب کردن این لایه 2 مرحله دارد که من آن را درعرض به چشم بهم زدن درست می کنم پس خیلی ساده است پس فعلاً نگران نباشید  :
1- شکل دادن یک صلیب چهار طرفه تا لایه میانی
شکل دادن صلیب کار سختی نیست. کافی است چهار  تا قسمت لبه‌ای در لایۀ اول ( لبه‌هایی که یه سمت آن ها سفید رنگ هست) رو سر جاهایشان قرار بدهید. فقط بدانید که آخر این مرحله باید مکعب روبیک شما باید کاملا شبیه شکل زیر باشد. اگر تو این لایه گیر کردی نگران نباشید . از تجربه کم تان است . بعد ها به خودتان خنده خواهید زد .                                                                                                                                                          

2- قرار دادن گوشه‌های لایۀ اول هر گوشه به صورت جداگونه تا صلیب سفید تبدیل به یک مربع شود .
وقتی صلیب رو شکل دادیند برای تکمیل کردن لایۀ اول کافی است گوشه‌های این لایه رو به صورت تک تک در جای خودشان بگذارید. اولین گوشه‌ها رو پیدا کنید. آن ها در یکی از لایه‌های اول یا آخر هستند چون عزیزم لایۀ میانی قطعۀ گوشه‌ای ندارد. این قسمت را یک بار انجام بدهی یاد می گیری و بدون الگوریتم هم می توانید انجامش بدهید اما =-0.0ه8نشو نتون می دهم.

                             

تو این مرحله چند تا نکته هستش که باید بهشون توجه کنین:

- بهتر است کار رو با گوشه‌ای از لایۀ اول شروع کنید که در لایۀ آخر قرار دارد. بعداً خودتان می فهمید چرا ؟
- اگه چند تا از گوشه‌های لایۀ اول در لایۀ آخر قرار دارن کار رو با گوشه‌ای شروع کنین که رنگ سفیدش به سمت پائین (روی سطح پائینی) نباشد.
- اگه گوشه‌ای در لایۀ اول قرار داره ولی جای اون اشتباه  یا برعکس هست و باید اون رو به لایۀ آخر بیارید و دوباره سر جایش بگذارید . ( این هایی که می گم شاید  الآن بدردتا نخوره ولی بعدا بدرتان می خورهد)
در پایان این مرحله باید مکعب روبیک تان شبیه به شکل زیر باشد . مطمئنا به این شکل رسیده اید . 

                                                      

راستی به قسمت های خاکستری کاری نداشته باشید . فقط رنگی ها را در نظر دارید . اگر تو این مرحله گیر کردید به هیج وجه نگران نباشید.جای الگوریم ها رو اشتباه نکنید و می دانید که تو بیشتر سایت ها جای این الگوریتم ها رو به شما اشتباه می گویند. وقتی که مکعب را خریدید روی تمام الگوریتم ها عکس یا جهت بزنید و بعدا طبق جهت ها درست کنید تا مراحل بعدی خراب نشوند.

لایه میانی
مرتب کردن این لایه تنها یک مرحله داره:
1- قرار دادن لبه‌های لایۀ میانی (هر لبه به صورت جداگونه)
اول آن قسمت میانی که دارای دو رنگ در شکل آبی - قرمز است را به سمت خودتان بگیرید و برای انجام این مرحله از دو الگوریتم زیر استفاده کنید. البته برای هر قسمت باید یک دور الگوریتم ها رو انجام بدهید . این مرحله که به نظر من راحت ترین مرحله هست . انگار این الگوریتم ها تو مغز انسان هست . یه دور انجام بدهی فول می شوی ولی برای بقیه الگوریم ها پدر آدم در می آد .(به فرمول های کنار شکل توجه کنید)

                       

تذکر بسیار مهم : هنگام اجرای الگوریتم‌ها باید رنگ آبی به سمت خودتان (سطح جلویی شما) باشد. البته تا موقعی که یاد بگیرید . بعدا واسه خودتان به روبیک سلور شدید به ما می خندینو میگین چقدر توضیح می داد .
آخر این مرحله باید 2 لایۀ بالایی مکعب _ روبیک تان مرتب شده باشد . اگر نشد نگران نشوید به کم با روبیکتان ور برید و برا خودتان الگوریتم بنویسید و انجام بدید تا دستتون راه بیافته و تجربتون زیاد بشه .

لایۀ آخر
اگر تا حالا مراحل رو با سلامتی کامل طی کرده باشید به این مرحله که حساس ترین مرحله است و کوچکترین اشتباهی منجر به دباره انجام شدن مراحل قبلی می شود می رسید .
مرتب کردن لایۀ آخر چهار مرحله دارد:
توجه: اکنون مکعب روبیک را برعکس بگیرید به طوری که لایۀ آخر ( سطح زرد رنگ ) (رنگ مخالف رنگ آغازی شما (سفید )) در  سطح بالایی مکعب قرار بگیرد.

1- شکل دادن بصورت علامت جمع (+)
اکنون باید در سطح لایه آخر ( همان سطح زرد رنگ) لبه‌ها رو طوری قرار بدهیم که تشکیل یک علامت مثبت(+) رو بدند.  شکل زیر حالت‌های متفاوتی که ممکن است به وجود بیاید را نشان می دهد.
نکته: در این شکل سه مکعب پایینی در  تصویر سطح جلویی شما محسوب می شود و در واقع شما  در این تصویر از بالا به "مکعب روبیک" نگاه می کنید. همچنین دقت کنید: مهم نیست که (+)درست در جای خودش قرار بگیره.مهم اینه که بتونید (+) رو درست کنید.

                             

حالت اول حالتی هست که می‌خواهیم به آن برسیم.
در حالت دوم از الگوریتم 
 و در حالت سوم از الگوریتم  استفاده کنید.
درحالت چهارم در حقیقت ترکیبی از حالت‌های 2 و 3 هست. در این حالت می توانید الگوریتم اول را اجرا کنید بعد یکی از حالت‌های 2 یا 3 به وجود می آید که با اجرای الگوریتم مناسب داده شد علامت جمع (+) ایجاد کنید.

2- قرار دادن  چهار گوشه لایۀ آخر فقط در مکان خودشان
نکته: در این مرحله بدون درنظر گرفتن جهت قرار گرفتن هر گوشه‌ها فقط آن‌ها رو سر جاهایشان می گذاریم.

در این قسمت تنها 2 حالت ممکن هستش:
الف) دو گوشه نزدیک به هم نیاز به جابجایی داشته باشد. برای جابجایی اون‌ها مکعب روبیک رو طوری می گیریم که دو گوشه‌ مورد نظر در سمت راست و بالای مکعب قرار بگیرن والگوریتم را اجرا می کنیم.
ب) گوشه‌های دور از هم (به صورت قطری) نیاز به جابجایی داشته باشد. در این حالت همان الگوریتم قبلی را دو مرتبه اجرا می کنیم. امیدوارم این مرحله را هم به سلامتی طی کرده باشید . سخت نیست مطمئن باشید  ولی برای کسانی که تازه کارند ممکن است کمی طول بکشد ولی اصلا نگران نباشید .

3- مرتب کردن گوشه‌های لایۀ آخر
در این قسمت به جز حالت کاملا درست لایه زرد رنگ (مرتب بودن گوشه‌ها) هفت حالت مختلف دیگر ممکن  است که در شکل زیر آمده است .

                               

 

در حالت اول الگوریتم    

 

درحالت دوم الگوریتم   

 و در حالات دیگر  ترکیبی از این 2 الگوریتم را استفاده می کنیم. اگر به غیر از دو حالت اول و دوم آمد شما باید کاری کنید که یکی از این دو حالت بوجود بیاید . چطوری ؟ با استفاده از یکی یا هر دو  الگوریتم داده شده و با کمی تجربه برای دادن سرعت به شما .


4- مرتب کردن لبه‌های لایۀ آخر
در این قسمت هم به جز حالت درست (مرتب بودن کل مکعب) چهار حالت دیگر هم ممکن هست که در شکل زیر می‌بینید.

                           

برای دوحالت اول الگوریتم    رو استفاده می کنیم.
در حالت‌های دیگر که احتمال بوجود آمدنشان یک دهم است با اجرای هر کدوم از الگوریتم‌های بالا به یکی از حالت‌های اول و دوم می رسیم که با اجرای الگوریتم مناسب داده شده  لبه‌ها مرتب شده و مکعب روبیک کامل می شود.

 

 

 

 

یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:, :: 1:34 ::  نويسنده : فرساد توکلی

نام خداوند بخشنده و مهربان یاد امام وشهدا- یاد امام و شهدا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا (2)     بعضی شبا ، وقتی بابا ، کنج دلش غوغا می شه ، یا بعضی وقتا دل شب ، وقتی که از خواب پا میشه ، میره یه گوشه می شینه ، آلبومشو وا می کنه ، خوب می دونم گذشتشو با اونا پیدا می کنه ، با اونا نجوا می کنه ، درد و دل این روزاشو، با اونا نجوا میکنه ، با اونا نجوا میکنه .- یاد امام و شهدا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا (2)     می گم بابا اینا کین که با لباس خا کین (2)   اما هزار تا کهکشون سر تا سر هفت         - آسمون مونده به زیر پرشون ؟(2)-     می گه پسرم نور دلم ، باغ گلم ، همه حاصلم ، الهی هیچ مسافری از رفیقاش جا نمونه ، تو هم دعا کن که بابا غریب و تنها نمونه ، بعد امام و شهدا زیاد تو دنیا نمونه،؛ زیاد تو دنیا نمونه . اینا تو آسمون من ستارهای سحرن . به جون تو برای من عزیزتر از برادرن . عزیز تر از برادرن .  به کی بگم ، چه جور بگم ، بعضی هاشون تو بیداری ، بعضی ها شون تو رویا ها ، جلوه ی مولا رو دیدن ، جذبه آقا رو دیدن . - یاد امام و شهدا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا (2)     می گم بابا ، چرا هر وقت پیش شما ، میون کل جبهه ها ،- اسم شلمچه که میاد(2)- ، چه سریه ، چه رازیه ، فوری بر افروخته می شی مثل شمع سوخته می شی ؟       می گه پسرم ای پسرم ، نمک نزن ، بازم به زخم جگرم . سر تا سر جبهه همش نور تجلی خدا بود به خدا آخر دنیا بود به خدا ، کرببلا بود به خدا . حضرت زهرای بطول با اینکه ما نوکرشیم ، مادر ما بود به خدا ، مادر ما بود به خدا . اما میون جبهه ها شلمچه بیشتر از همه گرفته بوی فاطمه ، گرفته بوی فاطمه . شب حمله همهمه بود ، روی لبا زمزمه بود ، کی تو دلا واهمه بود ،- دعوا سر سربند یا فاطمه بود  (3) - ذکر لبا وقتی که یا زهرا می شد ، همه گره ها مون وا می شد ، همه گره ها مون وا می شد . - یاد امام و شهدا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا (2)      می گم بابا ، اینکه علم تو دستشه صبح دو کوهه مستشه (2)  روی لباش یه زمزمست ، اینکه جلو تر از همست . بگو کیه ؟       این رفیقم که می بینی ، میون دار هیئتا بود ، مسجدی بود ، بی ریا بود ، با صفا بود ، با خدا بود . یه شب توی میدون مین آخر به آرزوش رسید . ترکشای خمپاره ها هر دو تا دستا شو برید . - یاد امام و شهدا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا ، دل می بره کر ببلا (2)     این رفیقم پور احمده  ، تو عاشقا سر آمده ، تو عاشقا سر آمده . دیگه مثلش نیو مده  نیومده  . عاشق با صفایی بود  خیلی امام رضایی بود . این رفیقم که می بینی اهل نظر بود به خدا  مرد سحر بود به خدا مرد خطر بود به خدا . یه شب توی میدون مین دیدم بی سر بود به خدا مرد خطر بود به خدا . این رفیقم که می بینی ، انیس و یار و یاورم ، عزیز تر از برادرم نور دو چشمون ترم وقت ودای آخرش می گفت بگو به مادرم از خدا خواستم همیشه ، که بر نگرده پیکرم . این رفیقم غلام علی ، نوحه خونه ، روضه خونه ، وقتی دل بابات می گیره ، شعر های او نو می خونه . آخرش حاجتمو من می گیرم یه روز از عشق تو مولا می میرم .           قربونه کبو ترای حرمت (2)                          قربون این همه لطف و کرمت (2)      

 

 

شنبه 28 خرداد 1390برچسب:, :: 10:48 ::  نويسنده : فرساد توکلی

زندگی نامه حافظ شیرازی

حافظ را نمي توان از سنخ شاعران تک بعدي و تک ساحتي محسوب و تفکر شاعرانه اش را تنها به يک وجه خالص تفسير و تاويل کرد.

شعر حافظ داراي ابعاد گوناگون و متنوع سرشار از راز و رمز و پرسش از حقيقت هستي است.

زندگی.
.

خواجه شمس الدین محمدبن محمد حافظ شیرازی، از بزرگترین شاعران نغزگوی ادبیات فارسی است. حافظ در اوایل قرن هشتم ه‍.ق- حدود سال 727- در شیراز دیده به جهان گشود. پدرش بهاءالدین، بازرگان و مادرش اهل كازرون بود. پس از مرگ پدر، شمس الدین كوچك نزد مادرش ماند و در سنین نوجوانی به شغل نانوایی پرداخت. در همین دوران به كسب علم و دانش علاقه مند شد و به درس و مدرسه پرداخت. بعد از تحصیل علوم، زندگی او تغییر كرد و در جرگه طالبان علم درآمد و مجالس درس علمای بزرگ شیراز را درس كرد. او به تحقیق و مطالعه كتابهای بزرگان آن روزگار- از قبیل كشاف زمخشری، مطالع الانظار قاضی بیضاوی و مفتاح العلوم سكاكی و امثال آنها- پرداخت. همچنین در مجالس درس قوام الدین ابوالبقاء عبدالله بن محمود بن حسن اصفهانی شیرازی نیز حضور داشت.


بعد از آن زندگانی حافظ تغییر کرد و او در جرگه طالبان علم درآمد و مجلس‌های درس عالمان و ادیبان زمان را در شیراز درک‌کرد و به تتبع و تفحص و تحقیق در کتاب‌های مهم دینی و ادبی از قبیل کشّاف زمخشری و مطالع‌الانظار قاضی بیضاوی و مفتاح‌العلوم سکاکی و امثال آنها پرداخت و محمد گلندام، معاصر وی همان کسی که دیوان حافظ را جمع‌آوری کرده، او را چندین‌بار در مجلس درس قوام‌الدین ابوالبقاء عبدالله بن محمودبن حسن اصفهانی شیرازی (772م ه) مشهور به ”ابن‌الفقیه نجم“ عالم و فقیه بزرگ عهد خود دیده و غزل‌های او را در همان محفل علم و ادب شنیده‌است.

چنانکه از سخن محمد گلندام برمی‌آید حافظ در دو رشته از دانش‌های زمان خود یعنی علوم شرعی و علوم ادبی مشغول تحقیق و تتبع بود و چون استاد او قوام‌الدین خود عالم به قراآت سبع بود طبعاً حافظ نیز در خدمت او به حفظ قرآن با توجه به قرائت‌های چهارده‌گانه (از شواذ و غیر آن) ممارست می‌کرد و خود در شعرهای خویش چندین بار بدین اشتغال مداوم به کلام‌الله اشاره نموده است و به تصریح تذکره‌نویسان اتخاذ تخلص ”حافظ“ نیز از همین اشتغال نشأت کرده است. اما تفحص در آثار آن دوره و دقت در حرفه و پیشه کسانی که لقب ”حافظ“ داشته‌اند نگارنده را بر آن می‌دارد که تخلص ”حافظ“ را به سبب خوش‌آوازی و احیاناً غزل‌خوانی او بداند.


شیراز در دوره کودکی و نوجوانی حافظ اگرچه وضع سیاسی آرام و ثابتی نداشت اما یکی از مراکز بزرگ علمی و ادبی ایران و جهان اسلام بشمار می‌آمدد و این نعمت، از تدبیر اتابکان سلغری فارس، برای شهر سعدی و حافظ فراهم آمده بود. حافظ در چنین محیطی که هنوز انجمنگاه دانشوران و سخنوران و عارفان و شاعران بزرگ بود، پرورش علمی و ادبی می‌یافت.

حافظ از میان امیران عهد خود چند تن را در شعرهایش ستوده و یا به معاشرت و درک صحبت آنها اشاره کرده است مانند ابواسحق اینجو (مقتول به سال 758 ه) و شاه شجاع (م 786 ه) و شاه منصور (م 795 ه) و در همان حال با پادشاهان ایلخانی (جلایریان) که در بغداد حکومت داشتند نیز مرتبط بود و از آن میان سلطان احمدبن شیخ اویس (784-813 ه) را مدح‌کرد. از میان رجال شیراز، از حاجی قوام‌الدین حسن تمغاجی (م 754 ه) در شعرهای خود یادکرده و یک‌جا هم از سلطان غیاث‌الدین‌بن‌سلطان‌سکندر فرمانروای بنگال که در سال 768 بر تخت سلطنت بنگال جلوس کرده‌بود یادنموده‌است.


هنگامی که شهرت شاعرنوازی سلطان محمود دکنی (780-799 ه) و وزیرش میر فیض‌الله انجو به فارس رسید حافظ راغب دیدار دکن گشت و چون پادشاه به منی هند و وزیر او را مشتاق سفر خود به دکن یافت از شیراز به ”هرموز“ رفت و در کشتی محمود شاهی که از دکن آمده بود نشست اما پیش از روانه شدن کشتی باد مخالف وزیدن گرفت و شاعر کشتی را -ظاهراً به قصد وداع با بعضی از دوستان در ساحل هرمز، اما در واقع از بیم مخاطرات سفر دریا - ترک گفت و این غزل را به میر فیض‌الله انجو فرستاد و خود به شیراز رفت:
دمی با غم به سر بردن جهان یکسر نمی‌ارزد به می‌‌بفروش دلق ما کزین به‌تر نمی‌ارزد...


یکبار نیز حافظ از شیراز به یزد که دردست شعبه‌ای از شاهزادگان آل‌مظفر بود رفت ولی خیلی زود از اقامت در ”زندان سکندر“ خسته شد و در غزلی بازگشت خود را به فارس بدین‌گونه آرزو کرد:
دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت رخت بربندم و تاملک سلیمان بروم


درباره عشق او به دختری ”شاخ‌نبات“ نام، افسانه‌هائی رایج است و بنابر همان داستان‌ها حافظ به وصال این دختر نرسید .
 

 

 

 

جمعه 27 خرداد 1390برچسب:, :: 11:50 ::  نويسنده : فرساد توکلی

فناوری نانو




فناوری نانو واژه‌ای است کلی که به تمام فناوری های پیشرفته در عرصه کار با مقیاس نانو اطلاق

 

می‌شود. معمولاً منظور از مقیاس نانو ابعادی در حدود 1 تا nm100 است. (1 نانومتر یک میلیاردیم متر

 

است(



 تاریخچه:




اگرچه عموما نانو ذرات یک اختراع از علوم جدید فرض کرده می شوند اما در حقیقت آنها دارای یک تاریخ

 

بسیار درازی هستند.



در طول تاریخ بشر از زمان یونان باستان، مردم و به خصوص دانشمندان آن دوره بر این باور بودند که

 

مواد را می‌توان آنقدر به اجزاء کوچک تقسیم کرد تا به ذراتی رسید که خردناشدنی هستند و این ذرات

 

بنیان مواد را تشکیل می‌دهند، شاید بتوان دموکریتوس فیلسوف یونانی را پدر فناوری و علوم نانو

 

دانست چرا که در حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح او اولین کسی بود که واژه اتم را که به معنی

 

تقسیم نشدنی در زبان یونانی است برای توصیف ذرات سازنده مواد به کار برد.



مخصوصا استفاده از نانوذرات توسط صنعتگران به قرن 9 در بین النهرین برمی گردد که برای ساختن اثر

 

درخشندگی بر روی سطوح ظروف سفالی استفاده می شد؛ همچنین شیشه‌گران قرون وسطایی از

 

قالب‌های قدیمی (Medieal forges) برای شکل دادن شیشه هایشان استفاده می‌کرده‌اند. البته این

 

شیشه‌گران نمی‌دانستند که چرا با اضافه کردن طلا به شیشه رنگ آن تغییر می‌کند. در آن زمان برای

 

ساخت شیشه های کلیساهای قرون وسطایی از ذرات نانومتری طلا استفاده می‌‌شده است و با این

 

کار شیشه های رنگی بسیار جذابی بدست می آمده است. این قبیل شیشه ها هم اکنون در بین

 

شیشه های بسیار قدیمی یافت می‌شوند. رنگ به وجود آمده در این شیشه ها برپایه این حقیقت

 

استوار است که مواد با ابعاد نانو دارای همان خواص مواد با ابعاد میکرو نمی‌باشند.



رنگدانه های تزیینی جام مشهور لیکرگوس در روم باستان ( قرن چهارم بعد از میلاد) نمونه‌ای ازنانو

 

ذرات فلزی است. این جام هنوز در موزه بریتانیا قرار دارد و بسته به جهت نور تابیده به آن رنگهای

 

متفاوتی دارد. نور انعکاس یافته از آن سبز است ولی اگر نوری از درون آن بتابد، به رنگ قرمز دیده

 

می‌شود. آنالیز این شیشه حکایت از وجود مقادیر بسیار اندکی از بلورهای فلزی ریز (nm 700) دارد، که

 

حاوی نقره و طلا با نسبت مولی تقریبا 14 به 1 است حضور این نانوبلورها باعث رنگ ویژه جام

 

لیکرگوس گشته است.



اولین جرقه فناوری نانو (البته در آن زمان هنوز به این نام شناخته نشده بود) در سال 1959 زده شد. در

 

این سال ریچارد فاینمن طی یک سخنرانی با عنوان«فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد» ایده

 

فناوری نانو را مطرح ساخت. وی این نظریه را ارائه داد که در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم مولکول‌ها و اتم

 

ها را به صورت مسقیم دستکاری کنیم.



واژه فناوری نانو اولین بار توسط نوریوتاینگوچی استاد دانشگاه علوم توکیو در سال 1974 بر زبانها جاری

 

شد. او این واژه را برای توصیف ساخت مواد (وسایل) دقیقی که تلورانس ابعادی آنها در حد نانومتر

 

می‌باشد، به کار برد. در سال 1986 این واژه توسط کی اریک درکسلر در کتابی تحت عنوان: «موتور

 

آفرینش: آغاز دوران فناوری نانو» بازآفرینی و تعریف مجدد شد. وی این واژه را به شکل عمیق‌تری در

 

رساله دکترای خود مورد بررسی قرار داده و بعدها آن را در کتابی تحت عنوان «نانوسیستم ها ماشین

 

های مولکولی چگونگی ساخت و محاسبات آنها» توسعه داد-

مهمترین عناصر پایه در فناوری نانو



تفاوت اصلی فناوری نانو با فناوری‌های دیگر در مقیاس مواد و ساختارهایی است که در این فناوری مورد

استفاده قرار می‌گیرند. البته تنها کوچک بودن اندازه مد نظر نیست؛ بلکه زمانی که اندازه مواد دراین مقیاس

قرار می‌گیرد، خصوصیات ذاتی آنها از جمله رنگ، استحکام، مقاومت خوردگی و ... تغییر می‌یابد. در حقیقت

اگر بخواهیم تفاوت این فناوری را با فناوری های دیگر به صورت قابل ارزیابی بیان نماییم، می‌توانیم وجود

"عناصر پایه" را به عنوان یک معیار ذکر کنیم. عناصر پایه در حقیقت همان عناصر نانومقیاسی هستند که

خواص آنها در حالت نانومقیاس با خواص شان در مقیاس بزرگتر فرق می‌کند.

 اولین و مهمترین عنصر پایه، نانوذره است 

 

پنج شنبه 26 خرداد 1398برچسب:, :: 18:27 ::  نويسنده : فرساد توکلی

شما عزیزان می توانید به دو آدرس زیر مراجعه نمایید .

www.elmi-2.orq.ir

یا

www.elmi-2.loxblog.com

باتشکر

صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

تشکر می کنم که به وبلاگ من سری زدید مدیر وبلاگ فرساد توکلی
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی-فرهنگی-هنری و آدرسelmi-2 loxblog.com  
لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 175
بازدید کل : 64940
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1